Mountain Buggy Duet - kesät ja talvet

4.4.16

Vaunujen/rattaiden valikoiminen on aika monelle se merkittävin hankinta, kun astutaan vauvatavara-viidakkoon. Näissä tapauksissa on apua, jos netistä löytyy erilaisia kokemuskirjoituksia. Niinpä tässä tulee nyt juttua meidän tuplarattaista, jotka ovat olleet käytössä päälle kymmenen kuukautta – kesän, syksyn, talven ja nyt kevään. Juttua olisi paljon, mutta keskityn nyt vain pääseikkoihin.

Lapsillamme on ikäeroa vuosi ja kymmenen kuukautta. Kun odotin kuopusta, niin ihan tosissaan jonkin aikaa kuvittelimme, että pärjäämme kyllä ilman tuplarattaita. Raskauden viime hetkillä iski sitten paniikki ja päädyttiin ostamaan tuplat. Selvää oli myös se, että jos ne tuplat ostetaan, niin silloin ostetaan juuri sellaiset, jotka vastaa meidän tarpeita. Pystyin helposti kuvittelemaan sen tilanteen, että jos ostaisimme jotkut ”tyydyttävät”, niin niillä ei tekisi mieli lähteä minnekään ja kun lähtisi, niin kulkisi lähinnä pippeli otsassa. Niinpä meillä vedettiin lompakon nyörit tiukille ja ostettiin Mountain Buggy Duetit. Eikä ole muuten hetkeäkään kaduttanut!



Koko. Mountain Buggy Duet on markkinoiden kapein vierekkäin tuplaratas. En nyt varsinaisia mittoja muista, mutta näillä on kyllä mahduttu kulkemaan ihan kaikkialla. Jopa kauppakassojen välistä, vaikka joskus myyjä vähän epäilevästi kysyykin: ”Mahdutteko te menemään siitä?”. Pituutta rattailta löytyy sen verran, että välillä esimerkiksi hisseissä työntöaisa täytyy nostaa ylös tai alas, jotta ovi mahtuu menemään kiinni. Jos siis asutte kerrostalossa, niin suosittelen tarkistamaan hissin syvyyden suhteessa rattaisiin. Tosin eipä tuonkaan osalta ole tullut vielä yhtään hissiä vastaan, minne ei oltaisi mahduttu.

Silmämääräisesti Duetin penkit näyttää aika kapeilta enkä ehkä lähtisi näitä ostamaan, mikäli lapset on keskimääräistä suurempia. Meidän esikoinen on yläkuvassa 2v8kk ja mahtuu hyvin toppavaatteidenkin kera istuimeensa, mutta itse poikakin on aika pieni. Pituussuunnassa istuimessa on myös vielä paljon tilaa. On kuitenkin otettava huomioon, että Duetit on tehty nimenomaan kapeiksi ja pieniksi tupliksi, joten varmaan ihan ymmärrettävää, että se näkyy aavistuksen penkkien koossa. Mutta huom. vain aavistuksen, koska kapeus on saavutettu sillä, että renkaat menee istuinten kanssa samalla leveydellä.

Koko oli meille itseasiassa Duettien suhteessa se merkittävin asia, miksi niihin päädyttiin. Odotetusti nämä ovat kulkeneet todella ketterään keskustaseudulla. Minulle vajaa 150cm pituisena oli oltava säädettävä työntöaisan korkeus ja sen ansiosta näitä työntelee helposti sekä minä että 30cm pidempi mieheni. Minusta on kieltämättä myös suorastaan nautinnollista, että rattaat ovat niin matalat – jopa minä näen kunnolla näiden takaa eteeni. Samaa ei voinut sanoa meidän yksöisrattaista Brio Smileista.



Duetit ratasistuimella ja kopalla. Laitoin merkille, että rattaista tuli miellyttävämmät käyttää siinä vaiheessa, kun Sofian vauvakoppa otettiin pois ja tilalle tuli ratasosa. Jotenkin ne ärsyttävimmät asiat liittyivät siihen koppaan. Mutta edelleenkään en osaisi sanoa, onko koppa parempi vai ei sellaisella vastasyntyneellä. Kopan hyötyjä kun on sen suojaisuus; ratasosa on melko avoin. Kopan avulla vauva on myös työntäjään päin ja se uusi, meilläkin oleva koppamalli, on muunnettavissa istuimeksi, joka on kohtisuoraan työntäjää. Muutenhan näitä rattaita ei tosiaan saa säädettyä niin, että lapset katsoisivat vanhempaan. Koppa on sitten kuitenkin aika pieni ja sinne tuntui olevan liian vaikea sijoittaa puolivuotiasta toppapuvussaan. Niinpä Sofia siirtyi ratasosaan lämpöpussin kera juuri ennen talvea. Hyvin meni tuo järjestelmä ja siksi mietinkin, että ehkä sitä pärjäisi ihan hyvin ilman sitä koppaakin – koppa kun maksaa jonkun sata euroa. Enkä sitten tiedä, tuleeko meille loppupeleissä ollenkaan käyttöä sille kopan istuin-ominaisuudelle, koska mukavastihan nuo menee Antonin kanssa vierekkäin.

Käyttö. Rattaat ovat kulkeneet hyvin säässä kuin säässä. Ennen talvea mietin, mitenkähän tuo tavarakori ottaa kiinni lumeen, kun se tuntuu olevan niin matalalla mutta eipä se ole mitenkään talvella näyttänyt haitanneen. Tosin täällä keskustaseudulla aika hyvin on tiet aina huollettu. Muutamat kerrat oli hirmuista loskaa ja hikihän siinä tuli työntäessä, mutta painoakin oli se lapsineen ja rattaineen yli 30kg. Ennen näiden rattaiden ostoa luin, että joillakin oli ollut huonoa kokemusta renkaiden kestävyydestä, mutta meillä ei ainakaan toistaiseksi ole yksikään rengas hajonnut. Renkaita kylläkin joutuu pumppaamaan paljon tiheämmin kuin mitä meidän yksöisrattaita joutui. Johtuisiko sitten vain kaksinkertaisesta painolastista?

Tavarakori on ollut jokseenkin pettymys. Mehän halusimme vierekkäiset tuplat myös siksi, jotta tavarakorissa voisi kuljettaa ruokaostoksia. No ruokakasseja sinne ei kyllä mahdu laittamaan, koska istuimen ja korin väli on sen verran kapea. On kori silti ollut helpoitus, koska sinne olen pujottanut aina kaikki painavimmat esimerkiksi juomat ja sitten kantanut muut ruuat joko kädessä tai repussa selässä.

Renkaat on tosiaan toiminut hyvin, vaikka vaatiikin aika tiuhaa pumppaamista. Eturenkaat saa halutessaan käden käänteessä lukkoon, mutta meillä ne on aina olleet ”auki”. Rattaiden auton takakonttiin laittamisesta meillä on todella vähän kokemusta, mutta olen käsittänyt niin, että helpoimmat nämä on tuplista. Näissä on yhden käden kasausmenetelmä, joka on varmaan helppo, jos sitä säännöllisesti käyttää. Meillä on ollut vasta muutama kasaustarve ja siksi sitä aina joutuu hetkisen hakemaan. Kuopioon lähtiessä olemme jättäneet rattaat suosiolla kotiin, koska tuplat syö aikalailla sen takakontin tilan ja silloin on turha kuvitella, että myös matkalaukut ja vastaavat mahtuisivat sinne. Eli onhan näilläkin tietysti kokoa, jos sitä lähtee vertaamaan ykkösiin.

Istuimissa on portaaton säätö eli ne voi naruja vetämällä sijoittaa haluamaansa kulmaan. Istuimet menee täysin makuuasentoon, mutta istuinta ei saa kokonaan pystyyn vaan lapsi jää aavistuksen makuulle. Tuo saattaa häiritä joitain lapsia ja itse olemme ratkaisseet tämän niin, että Antonin valjaat on riittävän löysällä, että hän voi halutessaan istua kokonaan mutta sitten toki ilman selkänojaamista. Itse tykkään myös siitä, että ratasistuimet on melko matalalla. Tuon ansiosta ei tarvitse nostella lapsia kovin korkealle ja Anton ainakin pääsee halutessaan itsekin rattaasta pois, jos ei ole valjailla kiinni.

Valjaista puheenollen, ne on todella turvalliset. Ei siis tarvitse murehtia, saisiko lapsi ne itse auki vaan vanhempikin joutuu käyttämään kahta kättä aukaisuun. Meillä ei olla koettu tarpeelliseksi pitää sitä turvakaarta, mikä tulisi rattaiden etuosaan.



Tärkeimmät plussat ja miinukset:

+ KOKO, KOKO, KOKO. Tämän pienempiä ja ketteriä tuplarattaita ei vierekkäistä tuplista löydy.

+ Kulkee hyvin ja tasaisesti. Itse suosin ilmarenkaita, mutta tämä lienee makukysymys.

+ Toimii erinomaisesti niin lyhyellä kuin pitkällä ihmisellä.

+ Turvalliset valjaat.

+ Pullopussukka sivussa voi tuntua tosi pieneltä jutulta, mutta käytössä se on ollut tosi ilahduttava lisä.

– Lapsia ei saa käännettyä työntäjään päin.

– Koko. Suhtautuisin varauksella, mikäli on tarve kuljettaa isokokoisia lapsia näissä.

– Ratasosa avoin sivuilta. Koenkin, että lämpöpussi on talvisin ehdoton pienemmällä kuin 2v.

– Tavarakorin ja istuimen väli kapea. Vaikea laittaa tavarakoriin tavaraa tuon takia.

– Ei heijastimia ollenkaan. Me lisäsimme molemmille sivuille omat… Vielä parempi olisi, jos tekisi runkoputkiin isot heijastimet.

– Sadesuojaa ei tule mukana. (Meillä Ora-merkin aika standardikokoinen tuplien sadesuoja.)

Voi olla, että unohdin tästä nyt jotain mainita mutta mielestäni paljon kertoo jo se, että ostaisin nämä kyllä uudestaan. Nämä on tuplarattaiden kalliimmasta päästä, mutta ei suinkaan sieltä kaikista kallein. Rattaat on kaiken rahansa arvoiset ainakin sellaisessa ympäristössä, missä tuplilta vaaditaan pientä kokoa. Itse koen myös näin lyhyenä ihmisenä, että Mountain Buggy Duet on varmasti kaikista miellyttävin ja helpoin hallita. Edes minä en koe itseäni kääpiöksi näitä työntäessäni ja se on aika paljon.

Paljon tuntuu ihmiset miettivän, missä vaiheessa tuplille ei ole enää käyttöä. Millä ikäerolla tuplat on järkevää hankkia? Mekin mietimme, olisimmeko selvinneet vaan yksöisrattailla ja seisomislaudalla… Ehkä siihen järjestelmään olisi sopeutunut, vaikka aika vaikealta sen kuvittelu tuntuukin. Näiden tuplien ansiosta ulos lähteminen ei ole koskaan tuntunut hankalalta, eikä ole tarvinnut miettiä juokseeko esikoinen yhtäkkiä autotielle. Molemmat lapset on voinut nukkua rattaissa samaan aikaan ja tulevat hoitoon viemiset onnistuu takuulla helpommin, kun voi aamulla kipittää nopeampaa tempoa lapset rattaassa istuen. Nyt olen iloinen siitä, että iski se viime hetken paniikki ja ostettiin Duetit.

You Might Also Like

0 kommenttia