Sisarusrattaat: kyllä, ei, kyllä, ei - KYLLÄ!

14.4.15

Tässä on tapahtunut melkoinen käänne koskien sitä sisarusratas-asiaa. Moneen kertaan olen asiasta kirjoitellut ja pitkään olimmekin sitä mieltä, että yritämme pärjätä ilman sisarusrattaita. Nyt on kuitenkin täysin eri ääni kellossa.

Olen huomannut, mitä lähemmäksi laskettua aikaa tulemme, niin sen enemmän alan stressaantumaan niistä ajatuksista, millä me nyt oikein sitten kuljetamme kahta lasta. Pidimme vakavana vaihtoehtona sitä, että hankkisimme kantorepun ja sellaisen laudan, jossa on mahdollista myös istua. Mutta mites sitten talvi: Kulkeeko lauta lumessa? Miten kantoreppu toimii talvella? Kumpaako kannettaisiin? Muutenkin päässä pyöri miljoona eri kysymystä: Pääsenkö itse liikkeelle kahden lapsen kanssa? Tulenko mökkihöperöksi, jos olen liikaa riippuvainen siitä, että miehenkin on lähdettävä lasten kanssa ulos, jotta pystymme liikkumaan paremmin? Karkaileeko Anton keskustaseudulla laudalta pois ja jos karkailee, niin miten nopeasti saan hänet kiinni? Saanko Antonia nukkumaan päiväunille ilman rattaita kerta hän nykyään nukahtaa usein kauppareissulla? Jos taas vauva on repussa, niin onnistunko nostamaan Antonia lainkaan? Hiostaako reppu ja onko se muutenkin hirmu epämukava? Viihtyykö vauva repussa? Viihtyykö Anton repussa? 

Mietin myös sitä, että jos kävisi niin hyvin, että saisimmekin miehen kanssa molemmat töitä ensi vuoden puolella niin millä lapset kuljetetaan hoitoon. Autoahan emme ole todellakaan hankkimassa lähivuosina, jos ollenkaan, niin olemme aika paljon sen armoilla, millaiset muut välineet meillä on lasten kuljetukseen. Ja vaikka Anton olisikin reipas kävelemään, niin ei hän kuitenkaan etene nopeaa vauhtia - ei nyt eikä vielä vuoden päästäkään. Aikoinaan pidin Brio Smileja kalliina enkä olisi niitä itse ostanutkaan hintansa puolesta, mutta kerta isäni ne sponsoroi, niin niihin päädyttiin. Eikä ole muuten kaduttanut yhtään, olivat täysin hintansa väärtit.

Näinpä ollen olen tullut siihen tulokseen, että hankkimalla ne sisarusrattaat minun ei tarvitse lähteä arpomaan ja stressaamaan näitä miljoonia kysymyksiä, mitä minulla on mielessäni. Ja vaikka tavallaan sisarusrattaiden käyttöikä voi tuntua lyhyeltä, niin luulenpa että se saattaa olla yllättävän pitkäkin, mikäli on oikeanlaiset rattaat ja lapsi edelleen viihtyy rattaissa. Voi siis olla, että Anton haluaisikin olla rattaissa melkein siihen neljän vuoden ikään. Tai haluaisin ainakin, että hänellä on mahdollisuus välillä levähtää rattaissa. Ja kuitenkin vaikka kyse olisi sitten vain vuodesta, niin sekin voi tuntua todella pitkältä ja vaivalloiselta ajalta, jos sellainen arkinen juttu kuin kaupassakäynti/ulkoilu tuntuu olevan vaikeata.

Sitten päästään taas siihen, että no mitkä rattaat sitten. Ehdin jo aikoinaan tutkia asiaa paljonkin ja olen tullut myös siihen tulokseen, että rattaiden on oltava mahdollisimman paljon sellaiset, jotka vastaa meidän vaatimuksia ja tarpeita. Koska itse olen todella pienikokoinen ja asumme keskustaseudulla niin pidän rattaiden kokoa yhtenä isoimmista kriteereistä. Rattaiden on oltava kevyet ja helposti käännettävissä. En halua myöskään päällekkäisiä, koska niihin ei saa kauppatavaroita enkä pidä ajatuksesta, että toinen on siellä alhaalla. Näinpä ollen palasin takaisin niihin sisarusrattaisiin, jotka tuntuvat parhailta: Mountain Buggy Duet. Kirjoitin näistä jo aikaisemmin, klik klik, ja silloin nähtyäni ne livenä en ollut kovin vakuuttunut. Pidin kai liian lujaa kiinni siitä, millaiset yksöisvaunut ovat ja kun nyt kävin toisen kerran Mountain Buggy Duetteja kokeilemassa, niin ne tuntuivatkin jo varsin hyviltä. Varsinkin, kun niitä vertasi muihin sisarusrattaisiin ja mietti asiaa siltä kantilta. Lisäksi vaikka noiden Mountain Buggyen istuinosat todellakin näyttävät pieniltä, niin olen lukemani perusteella melko vakuuttunut, että niihin vanhempi lapsi mahtuu. Erityisesti ottaen huomioon, että Anton on kovin pieni ikäisekseen ja odotettavissa on, että ei tämä toinenkaan jättiläiseksi kasva.

Selvä, eli sopivat sisarusrattaat olisivat kiikarissa. Sitten päästään toiseen asiaan: rahoitukseen. Pitkälti raha oli meillä se syy, miksi emme sisarusrattaita alkuun kaavailleet. Kyseessä on kuitenkin iso summa ja mietittiin pitkään, voisimmeko pärjätä hyvin ilmankin. No, kyllähän sitä voi tietty pärjätä mutta millaista se aika sitten on, on toinen asia. Olen katsonut paljon myös käytettyjä, mutta kuten kerroin niin olen vakaasti sitä mieltä, että rattaiden on oltava hyvät ja meille sopivat. Mountain Buggy Duetteja en kovinkaan käytettynä ole löytänyt ja ne muutamat, mitkä löysin olivat jo melkein samoissa hintaluokissa kuin uudetkin. Siksipä tuumailimme, että vaikka ostaisimme nyt uudet rattaat niin voisi sen ajatella jonkinlaisena "säästöön" laittamisena, koska myyntihinnasta saa kuitenkin noin 60-70% takaisin, jos on pitänyt rattaansa hyvässä kunnossa. Lopulta jäisimme ehkä parisataa häviölle, mikä ei tunnu niin hirveältä summalta kun ajattelee hyötyjä. 

Meillä ei myöskään ole sellaisia summia säästössä, mitä rattaisiin menee mutta tarkasteltuani maksuvaihtoehtoja köyhäkin voi saada osamaksulla kalliimpaa niin, että ei tarvitse hirmuisia korkoja maksaa. Tietenkin osamaksulla joudumme budjetoimaan summan jokaiseen kuukausimenoomme, mutta budjettilaskentaa täytyy jokatapauksessa tehdä. Niin ja on tässä kyllä muutama sukulainen ilmoittautunut, että voi tulla lahja-avustuksena rattaisiin mukaan, mikä on varsin mukava asia kerta tämä on varmastikin meille se tärkein ja oleellisin hankinta. Jos nyt tosiaan näihin rattaisiin sitten päädytään, niin kantoreppu ja lauta saavat jäädä. Mikä ei minua kyllä haittaa, koska niihin tuntui liittyvän niin vahvasti epäilyjä ja käytännön ongelmia.

Niin ja jos mietitte, mitenkäs sitten niiden Brio Smile -vaunujen käy... Vaikka toki niistä voisi saada hyvän pesämunan sisarusrattaisiin, niin näillä näkymin kaavailemme, että pidämme ne. Ihan jo siksi, koska olemme olleet niihin todella tyytyväisiä ja yksöisvaunujen olemassaolo mahdollistaa sen, että pääsee tarvittaessa ketterästi yhdenkin lapsen kanssa liikkeelle. Lisäksi jos matkustaisimme esimerkiksi Kuopioon, niin siellä Anton ei rattaita tarvitse koska välimatkat mennään kuitenkin autolla. Brio Smilet mahtuu siis paremmin ja helpommin matkarattaiksi. Ja ne siirtyisivät takaisin meidän kokonaisvaltaiseen käyttöön sitten, kun sisarusrattaat myydään pois. Tietenkään en ole sulkenut pois täysin sitä, että ne myytäisiin pois mutta tällä hetkellä tuntuu, että ne on paras vielä pitää.

Olen nyt laittanut alustavia tarjouspyyntöjä erinäisiin liikkeisiin ja katsotaan sitten niiden perusteella, mihin päädytään. Toki silmäilen myös, jos näitä ilmestyisikin käytettyinä sopivaan hintaan. Ei tämä nyt vielä mikään varma juttu ole, mutta tänään kun olin näitä asioita miettinyt ja mieskin oli päätökseni pohdintojeni perusteella hyväksynyt, niin olo oli jotenkin todella helpottunut. Tuntui ikään kuin siltä, että vaihtoehdot ja helpompi liikkuminen on taas avoinna.

You Might Also Like

8 kommenttia

  1. Hah täällä sama juttu! Aikoinaan kommentoinkin pohdintaasi, ettei meillekään tule tuplia, että pelkällä laudalla mennään. Nyt tuolla odottelee Emman tuplarattaat käyttäjiä. Niihin päädyin ainoastaan hinnan ja odotetun käyttöiän takia. Ihan kelvoilta rattailta vaikuttaa, vaikka eihän tolla rahalla kaikkea saa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin ne ajatukset muuttuu ja ehkä se lähestyvä arjen muutos sitten aiheuttaa sen, että haluaakin pelata varman päälle ja tehdä liikkumisesta mahdollisimman mukavaa :) Itsekin katselin paljon noita halvempia rattaita, mutta se kokoasia on niin ratkaiseva, että en oikein voi harkita muita kuin näitä Mountain Buggyja. Täytynee luottaa siihen, että jälleenmyyntiarvo on myös sitten korkeampi.

      Poista
  2. Hei, kommentoin taannoin anonyymisti pohdintaasi näitä rattaita koskien ja jäin seuraamaan kivaa blogiasi :), joten kommentoin lyhyesti lisää.

    Kyllä uskoisin, että teette hyvän ratkaisun, jos kuitenkin hankitte tuplarattaat. Voin hyvin allekirjoittaa pohdintojasi, joita itse mietin myös kun aikanaan mietimme, hankimmeko tuplia lainkaan (muun muassa ihan arkisten asioiden sujuminen, taaperon mahdollinen karkailu seisomalaudalta, muut härpäkkeet jotka tulisi joka tapauksessa hommata ellei tuplia hanki yms.). Ja edelleen voin sanoa, että meillä nuo kys. vaunut näin reilun puolentoista vuoden kokemuksella ovat edelleen ihan tosi hyvät ja tykätyt. Kertoilen mielelläni käyttökokemuksia lisää, jos sinua jokin askarruttaa ja noihin päädytte.

    Mitä hhintaan tulee, niin mekin saimme tinkaamalla mukaan mm. sadesuojan kopalle (ei kai aina tule automaattisesti mukana) ja sadesuojan, kokeilkaa ainakin niitä tingata mukaan. Sadesuoja yksinään on aika kallis, muistaakseni jotain 60 e. Vauvan koppa ei ole välttämätön, vaan olen nähnyt näitä rattaita käytettävän myös niin, että toinen ratasosa on ihan makuuasennossa ja siellä sisässä on ihan vaan joku perusmallinen pehmeä kantokassi. Meillä kopasta kyllä tykättiin paljon, mutta toki sekin tuo oman lisänsä hintaan. Kopanhan voi sitten myydä jo aiemmin pois, jos sellaiseen päätyy eikä kolmatta lasta ole sillä tietoa suunnitteilla.

    Äkkiseltään tulee mieleeni yksi miinus lisää, joka tosin on omilla patenteilla ratkaistavissa. Jos hankkii tuon kovan kopan vauvan ekoiksi kuukausiksi, niin tälle yhdistelmälle Duet taipuu huonosti sadesuojineen. Tuo mallin oma sadesuoja kun on tarkoitettu vain silloin, kun istuinosat ovat vierekkäin (ja siinä onkin tosi hyvä suoja kyllä, ei valittamista). Mutta jos on koppa + istuin, niin koppa tulee suojata omalla suojallaan ja se viereinen istuin onkin sitten vähän vaikeampi juttu, kun on tuplien rungossa kiinni, mutta silti pitäisi suojata yksi istuin... jos ymmärrät mitä tarkoitan. Meillä oli viriteltynä aina sitten siihen esikoisen suojaksi ihan vaan perus yksösrattaiden sadesuoja, mikä tosin piti jotenkin aina kiinnittää siitä jalkaosasta jollain ihme virityksellä, kun se ratas tosiaan sieltä alareunastakin leveämpi tietysti kuin yksösratas. Meillä esikoinen vähän aina hermostui tuon sadesuojan asettelusta, mutta kyllä se ihan noin toimi kuitenkin. Jos vaan mahdollista, niin piti aina sadetutkan perusteella yrittää välttää pahimmalla kaatosateella ulkoilua. ;)

    Tavarakorille annan erityiskiitoksen, se on tosi tilava ja kätevällä korkeudella. Ja jotenkin noissa rattaissa ohjattavuus on tosi hyvä, minultakin onnistu jopa yhdellä kädellä jos puhun samalla esim. puhelimessa, vaikken tosiaan mikään voimanainen ole kooltani itsekään, vaikka keskimittainen pituudeltani olenkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ensinnäkin kiitos kommenteistasi, se sinun aikaisempi kommentti vaikuttikin niin että uskalsin ottaa nämä rattaat uudelleen harkintaan. Rattaat on nyt tilattu ja päästään varmaan jo ensi viikolla niitä hypistelemään kaikessa rauhassa :) Kirjoittelen tarkemmin tuosta hankinnasta sitten ensi viikon puolella.

      Sain tosiaan alennusta vajaa sata euroa. Kävi kyllä mielessä tuokin, että olisi pyytänyt sadesuojaa tms. rahan sijasta, mutta googlettelin että jotain halvempia korvaavia sadesuojia voisi myös kokeilla. Esimerkiksi joku Emma-merkkinen tuplasadesuoja maksaa parikymppiä ja on jollain mennyt hyvin. Mutta kun koin sen kopan kuitenkin tarpeelliseksi (ja tämän vuoden mallissa kopan saa muuten istuimeksi, joka on työntäjään päin - erittäin hyvä ominaisuus!) niin täytyy jokatapauksessa säätää niiden sadesuojien kanssa. Aloitan sillä, että kokeilen miten niiden Briojen sadesuoja menee kopan kanssa, kun se oli meillä käytössä myös Antonin koppa-aikana.

      Sitä kylläkin tässä olen vielä pähkäillyt, että kun talvi tulee niin pitääkö ainakin Antonille hankkia jokin lämpöpussi, koska ratas on melko avoin ja tuossa ei mitään jalkapeitettä mukana tule. Oliko/onko teillä jotain lämpöpussia käytössä? Brioissa koin riittäväksi jalkapeitteen, joka tuli rattaiden mukana. Tuo ei onneksi ole nyt ajankohtainen hankinta, mutta jos se kuitenkin jossain vaiheessa on tarpeellinen niin sitten voisi hyvä olla pitää silmät auki tarjouksien suhteen.

      Minulle tosiaan näiden rattaiden mataluus on todella ihmeellinen asia. Briotkaan eivät ole mitenkään kookkaat, mutta kyllä ne enemmän estää näkyvyyttä kuin nämä Mountain Buggyt. Vähän naureskelinkin, kun Mountaineita työnsin, että näen kunnolla eteeni :)

      Poista
  3. Mukava kuulla, että kommentistani oli hyötyä! :)

    Tosiaan, kun ostimme nuo vaunut, niin asuimme vielä Hgissä ja tuo talvi 13-14 oli niin leuto, että meillä vauva meni ihan kopassa omissa talvikamppeissaan ja esikoinen toppahaalarissaan sellaisenaan istuen. Keväällä vuosi sitten kun vauva siirtyi istuinosaan, niin pidin ennen ilmojen lämpenemistä äitiyspakkauksen makuupussista tuunattua pussia suojana, eli siihen oli vaan tehty ne aukot valjaille taakse. Se mahtui ihan ilman mitään ongelmia, joten varmasti kyllä paksumpikin. Meilläkin sama pohdinta edessä sitten ensi syksynä ja talvena taas, kun täällä missä nyt asumme vielä vuoden on talvikin kylmempi. Pitänee miettiä, pitäisikö sekä keskimmäisellä lapsella että silloin jo istuvalla vauvalla olla molemmilla lämpöpussit vai miten... tänä talvena meillä ei ollut lämpöpusseja käytössä (lapset siis ovat nyt 3 v 1 kk ja 1 v 7 kk), tosin paksut toppahaalarit ja alla melkein aina villapuvut, plus että etenkin esikoinen on aika hikipää ja olisi varmaan paahtunut lämpöpussissa.

    Mutta summa summarum, ainakin vauvalle ensi talveksi on kyllä sunnitteilla jonkinlainen lämpöpussi tai peite. Olen tutkaillut myös sellaisia ihan perus-ei-oikein-minkään-merkkisiä jalkapeitteitä noin yleisesti tuplarattaisiin tässä aiemmin, sellainenkin saattaisi toimia jos kiinnityssysteemi vaan sopii rattaiden runkoon.

    Onpa muuten ihan mahtava uudistus tuo, että istuinosan saa kasvot työntäjään päin. :) Katsoinkin tässä jokin aika sitten, että tuo Duetin uusin versio on jokin vähän muokattu. Sitä suuremmalla syyllä onnittelen hyvästä ratasvalinnasta, sittenhän nuo lyövät Bugabootkin laudalta kun Bugikset ovat Duetteja kymmenisen senttiä leveämmätkin. Eli siis kopanko saa muokattua istuimeksi, vai miten...? Kuulostaa kyllä hyvältä uudistukselta. :)

    Hieno juttu sekin, että saatte rattaat hypisteltäväksi jo hyvissä ajoin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hmm, niin toki talvikin vaikuttaa siihen miten tarpeelliset ne lämpöpussit ovat. Näillä näkymin hankkisin yhden lämpöpussin ensi talveksi, mikä menisi Antonille mikäli vauva menee koko talviajan kopassa... Sitten tuon samaisen lämpöpussin voisi ottaa käyttöön nuoremmalla sitä seuraavana talvena, jos Anton ei enää tunnu tarvitsevan 3,5-vuotiaana.

      Meillä oli tosiaan jalkapeite Brioissa, mutta tuo lämpöpussi tuntuu ideana kivemmalta, koska sen saa vetoketjulla auki esim. kaupassa kun taas jalkapeite meillä oli lähinnä koko ajan rattaissa kiinni ja se lapsen nostaminen rattaaseen oli välillä vähän hankalahkoa, kun ei jaksettu sitä jalkapeittoa lähteä aina irrottelemaan erikseen. Mutta joo, lämpöpussissa mietityttää taas se, onko se tosiaan liian kuuma toppapuvun kanssa.

      Aika vähän olen löytänyt juttua tuosta koppauudistuksesta, kun se on vielä niin tuore juttu mutta ilmeisesti kopan saa kolmeen eri asentoon ja tuo istuinasento on juurikin yksi. Siihen menee 15kg painoinen lapsi eli se menisi vielä Antonillakin ainakin painonsa puolesta. Miltä se istuin sitten näyttää varsinaisesti, niin täytyy tarkastella, kunhan ollaan rattaat haettu. Muutenhan niitä ratasistuimia ei saa edelleenkään käännettyä, mikä on harmi mutta ehkä tuo koppauudistus tuo jonkinlaista korvausta tuolle.

      Poista
  4. Piti tulla ihan tänne blogiisi kirjoittamaan, jos joku eksyy vaikka lukemaan tämän tekstisi Googlailun tuloksena.

    Kysyin noiden vanhojen Duetien yhteensopivuudesta tuon uudenmallisen kopan kanssa (meidän siis vuosimallia 2013) ja ilokseni sain vstauksen yhdestä liikkeestä, että tuo uusi koppa sopii myös vanhaan runkoon ihan ilman adaptereita. Jipii! Näin ollen laitamme jossain vaiheessa oman nykyisen vaunukoppamme myyntiin ja ostamme tilalle tuon uuden, niin tämä nykyinen kolmas lapsemme saa sitten nauttia kyydistä kasvot työntäjään päin kun ei enää mahdu koppaan (tyttö nyt siis 2 kk, eli vielä on aikaa). Ihan huippu juttu tämä, pidentää vähäsen sitä aikaa ettei tarvitse ihan puolivuotiasta vielä laittaa kasvot menosuuntaan.

    Mitä olet muuten tykännyt noista rattaista käytössä? Itse tykkään edelleen tosi paljon. Meiltä jäi tosin hommaamatta tuo mainitsemani seisomalauta esikoiselle, kun hän jo kävelee nykyään aika hyvin pidempiäkin matkoja.

    T: Se edelleen näitä rattaita hehkuttanut anonyymi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sepä hyvä, että menee vanhoihin runkoihinkin. Me ei olla tosiaan kokeiltu vielä, miltä se koppa näyttää sitten siinä istuinmuodossaan, mutta kuvissa se näyttää aika pieneltä mutta niinhän se itse koppa perusmuodossakin on. Vähän mietin, miten vuodenaika ajoittuu että tuleeko sille istuimelle sitten käyttöä. Jos se on kovin avoin, niin ei ehkä talvella tule käytettyä. Eipä tuolla sinänsä ihan hirmuista merkitystä meille ainakaan ole, koska olisin kopan kuitenkin hankkinut... Ja toisaalta, Anton ainakin on ollut niin pienikokoinen että hänkin menisi painorajoilta edelleen siihen "koppaistuimeen", että Sofiakin saattaa ihan hyvin mennä vaikka ensi kesänäkin. Ainakin on positiivista, että on useampi vaihtoehtoja :)

      Olen itseasiassa aikeissa kirjoittaa vaunukokemuksista tässä lähipäivinä. Yleisesti olen tykännyt tosi paljon, mutta muutamia miinusjuttuja olen huomannut. Käy lukaisemassa tarkemmin sitten kirjoitus, että oletko tehnyt samoja huomioita kuin minä :)

      Poista