Blogimaailma - pinnallisuutta ja mainontaa?

4.3.15

Luin hyvin satunnaisesti blogeja ennen kuin aloin itse bloggaamaan. Nyt blogattuani päälle kaksi vuotta olen tutustunut laajemmin blogimaailmaan. En edelleenkään lue hirmuista määrää blogeja, mutta aika pian sitä oppii tunnistamaan erilaisia blogitrendejä. Olen myös huomannut, miten suuri mainosarvo blogeilla alkaa olemaan enkä siksi ihmettelekään, miksi blogeissa näkyy niin paljon yhteistyöjuttuja.

Blogien lukijakunta voidaan karkeasti erottaa kahteen ryhmään: heihin, jotka inhoavat blogien kaupallisuutta ja heihin, jotka siitä nauttivat. Tämä jako on todellakin vain karkea. Jos itseni sijoittaisin jompaan kumpaan ryhmään, niin kuuluisin siihen, joka tykkää tuotepostauksista mutta en ole kuitenkaan sokea sille, mitkä jutut tuntuvat toistuvan blogeista toiseen. 

Jotkut kritisoivat, kun joka toisen bloggaajan toivelistoilta tuntuu löytyvän String-hyllyä, mustavalkeita printtitauluja, ylipäänsä valkeaa sisustusta... Niin, kieltämättä omaperäiseksi ei voida kutsua ihmistä, joka tuntuu pitävän samoista asioista kuin moni muukin. Mutta onko omaperäisyys sellainen arvo, että sitä pitäisi toteuttaa itseisarvona? Eli kannattaisi jättää ostamatta niitä blogien tusinatuotteita, koska onhan se nyt klisee, että bloggaaja toivoo itselleen String-hyllyä...

Välillä mietin näitä juttuja. Omassa blogissani nähdään myös melko paljon postauksia, jotka keskittyvät tuotteisiin ja asioihin, joita olen ostanut tai harkinnut hankkivani. Välillä mietin, vaikuttaako blogini hirmu pinnalliselta. Mutta sitten aina päädyn siihen vastaukseen, että minä kirjoitan juuri siitä, mistä minä pidän ja mikä minua kiinnostaa. Pinnallisempaa olisi, jos muuttaisin blogiani sen ajatuksen takia, että en haluaisi vaikuttaa joltain.

Tätä samaa ajatusta sovellan sitten muihin bloggaajiin. Vaikka itse en String-hyllystä haaveile ja rehellisesti sanottuna en ymmärrä sen hinnan päälle - mutta sitä kai se välillä on design-tuotteiden kanssa ylipäänsä - niin ei minua hetkauta, vaikka joku muu sitä tuotetta toivookin itselleen. Toki ajattelen, että siinä on varmaan käynyt niin, että kyseinen bloggaaja on inspiroitunut muista ja siten tuote on alkanut näyttämään hänelle haluttavalta. Tätähän näkee jatkuvasti: tulee uusia trendejä, ihmiset vaikuttuvat toisistaan ja jostain tulee massaa.

Minulle massa ei ole mikään kirosana. Toki minullekin käy välillä niin, että alan voimaan pahoin, jos jokin asia tuntuu tulevan yli korvien. Näin kävi aikoinaan Pasila tv-sarjan kanssa. Sitä hehkutettiin joka puolella ja niitä hokemia kuuli ärsytykseen asti. Ei sille mitenkään voinut antaa mahdollisuutta, että siitä pitäisi. Voihan toki olla myös, että se ei oikeasti olisi edes vedonnut minuun mutta veikkaanpa kuitenkin, että ylihehkutus aiheutti voimakkaan angstin. 

Mutta joskus kuulee näitä kommentteja, että ei pitäisi hankkia jotain, koska jokaisella tuntuu olevan sellainen. En oikein tiedä, onko tuo niin pätevä argumentti. Jos joka toiselta tuntuu löytyvän jokin Ikean tuote, niin kannattaako se jättää ostamatta, vaikka itsekin pidät tuotteesta? Jaa-a, riippuu kai ihmisestä ja hänen toiveistaan. Henkilö, joka ei halua "tusinatuotteita" ei ehkä alkuunsakaan osaa innostua tuotteesta, jonka tunnistaa sellaiseksi, joka löytyy monilta. Kun sitten taas tällainen ihminen pyrkii argumentoimaan tuotetta vastaan tuolla argumentilla sellaiselle ihmiselle, joka muuten tuotteesta tykkää, niin tilanne on lähtökohtaisesti jo ongelmallinen. Koska tuo henkilö tykkää tuotteesta ja tavallaan joutuisi huijaamaan itseään jostain mieltymyksestä pois sen verukkeen avulla, että ei halua olla samanlainen kuin muut. Pakotettu erilaisuus tuntuu mielestäni myös oudolta. 

Tästä päästäisiin toisaalta myös miettimään kauneuden objektiivisuutta ja sitä, onko niin että massatuotteet vastaavat yleistä kauneuden käsitettä ja siksi on ymmärrettävää, miksi ihmiset haalivat samoja asioita. Mutta ehkä en mene nyt tähän kauneusteemaan sen syvemmin.

Kirjoitukseni lähti käyntiin siitä, kun pohdiskelin blogien kaupallisuutta ja omaa mielipidettäni siihen. Mielestäni blogit ansaitusti saavat kritiikkiä siitä, että yleisesti ottaen nämä piirit todellakin ovat hyvin kaupallistuneet. Mutta toisaalta taas sellaisena blogimaailma tulee varmaan ottaakin - siis siltä osin, että jotkut haluavat blogia sillä tavalla kirjoittaa. Jotkut onnistuvat ansaitsemaan blogillaan. Eikä ole ihme, että blogeja halutaan mainosväylinä hyödyntää. Toki itse haluaisin, että bloggaaja on myös rehellinen eikä hänen suosituksiaan voida pelkästään ostaa. Mutta en toisaalta kuluttajana ajattele, että jonkun blogikirjoitus itsessään olisi kovin paljon luotettavampi kuin puhdas televisiosta tullut mainos. Kun siis vaikka selvitän, millaisen keväthaalarin hankkisin Antonille niin toki hyödynnän muiden bloggaajien kokemuksia erilaisista vaatteista, mutta vertailen myös tuotteiden tietoja ja kauppojen hintoja.

Eikä minua henkilökohtaisesti häiritse juurikaan se, että on samoja tuotteita, mitkä bloggaajia tuntuvat kiinnostavan. Se ei häiritse sen takia, koska tavallaan ymmärrän heitä. Ymmärrän, miksi hekin vaikuttuvat/inspiroituvat muista. Mutta ymmärrän kyllä sitäkin, kun jotkut sanovat, että on todella tylsää kun samat jutut ja asiat toistuvat blogista toiseen.

Sen voin kyllä mainita, että osittain en ole lähtenyt hakeutumaan mihinkään blogiportaaliin tai vastaaviin, koska en halua tuotteistaa blogiani. On siinä myös osittain se, että jos ei aseta itselleen tavoitteita nyt vaikkapa blogin kanssa niin ei tarvitse myöskään pettyä tai stressata. Jos lähtisin yrittämään kaupallista menestymistä blogini kautta, niin minun pitäisi toimia blogini suhteen paljonkin eri tavalla. Pidän kaikista kommenteista ja pidän siitäkin, että blogiani luetaan mutta olen poistanut blogini pääsivulta "lukijat"-lootan, koska en haluaisi, että blogiani arvioidaan ensisilmäyksellä sen kautta, montako lukijaa minulta löytyy. Blogimaailmassa käydään melkoista kilpailua enkä itse haluaisi joutua kovinkaan syvälle tuossa kilpailussa. Osittain sen takia, koska pelkään epäonnistuvani mutta toisaalta myös siksi, koska en halua asettaa blogia niin suureen arvoon. En haluaisi, että maailmani pyörii blogini ympärillä. En esimerkiksi osaisi kuvitella, että bloggaisin elämästäni työkseni. Enkä sano lainkaan, että muut "mainostavat"-bloggaajat näihin syyllistyisivät, lähinnä pohdiskelen vain omaa ajatusmaailmaani.

Mitä te ajattelette blogien kaupallisuudesta? Ärsyttääkö, ihastuttaako? 

You Might Also Like

2 kommenttia

  1. Ei mitään väliä, jos joku mainostuksen aihe ei kiinnosta, niin skippaan yleensä tosi nopeasti, joku toinen mainos saattaa taas olla kivempi ja mielenkiintoisempi. Jos blogi on pelkkää mainostamista päivästä toiseen, niin tuskin ole liittynyt edes lukijaksi ollenkaan ja näin ollen olen välttynyt tältä mainostamiselta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, aika vaikea kuvitella seuraavansa blogia missä olisi todellakin vain mainostamista... Tuskinpa sellaiset edes kauheasti saa yhteistyödiilejä, koska pitäähän sen blogin alkuunsa saada jollain tavalla yleisö kiinnostuttua.

      Poista